Bizonyára sokan ismerik és jártak is már az Őrségben, ahol Velemérem egy Árpád kori templom áll.
Magam is többször voltam ott életem különböző időszakában, de most érintett meg igazán a hely misztériuma és különlegessége, az a csodálatos és alapos tudás, amellyel eleink rendelkeztek és megépítették a templomot.
Vajon előre így tervezték?
Vagy építés közben alakultak a dolgok csodává?
Bizonyosan precíz, pontos tervezés eredménye, amely egyesítette az ősök tudását, tapasztalatát a biblia mondanivalóját.
- De vajon egy ilyen pici település lakosainak honnan volt ekkora tudása?
- Ki és milyen célból rendelte, terveztette ilyen misztikus csodává a kicsi templomot?
- Hogyan tanította ez a tudás az akkori népeket?
- Hogyan zajlottak az évkör istentiszteletei?
- A fény mutatta az utat a hívőknek és vezetőjüknek az éppen aktuális bibliai bölcsességhez?
Számtalan hasonló kérdés foglalkoztatott hallva a kedves helyi idegenvezető hölgy fantasztikus templom-bemutatóját.
Az erdőben megbújva, kissé távol a mai Velemértől, a falu déli végében található Papréten emelkedik ez az 1200-as években épült Szentháromság tiszteletére szentelt, egyhajós, nyugati tornyos, a nyolcszög három oldalával záródó szentéllyel ellátott, kőből és téglából épült, keletelt katolikus templom-csoda, amit a FÉNY TEMPLOMÁNAK is neveznek.
Mit jelent ez az elnevezés?
A korabeli megrendelők és a freskókat festő Aquila János fantasztikus tervezése és megfigyelései alapján a templomot oly módon építették és festették meg, hogy az ablakokon bevilágító nap követi a biblia eseményeit a megfestett falon.
A Nap járásának megfigyelése az időben való tájékozódás mértékéül szolgált. Ezt a fantasztikus tudást használták fel arra, hogy a hívők számára időről időre meg tudják mutatni az évkör eseményein keresztül a biblia történeteit.
Nézzük, hogyan járja végig a fény a templomot!
A templomot úgy építették, hogy Szentháromság vasárnapján – Pünkösd utáni első vasárnap – kelő nap első sugara a szentély boltozatán lévő Szentháromság jelképére essen, a végtelent is jelképező három körre.
Az év leghosszabb napján, a nyári napfordulókor a felkelő nap első sugara Mária köpenye alatt oltalmat remélő bűnösökre esik.
Majd „amikor a Nap eléri a templomhajó tengelyének síkját a szentély keleti, rés alakú, gótikus ablakán bejövő fénysugár a padlóra rajzolja a belső térnek a szentélytől legtávolabbi pontját, a nyugati falon lévő bejárat küszöbét. Ahogy a Nap tovább halad az utolsó fénysugár jelöli ki a szentélyt elválasztó diadalív talppontját.”
“Napéjegyenlőség idején, amikor a felkelő Nap sugarai a déli fal középső ablakának képét teljes egészében a padlóra rajzolják, akkor az első ablak képe kijelöli az előbb megtalált küszöbhöz tartozó ajtó keretét. A harmadik ablak képének csúcsa pedig a második ablak képének csúcsával összekötve meghatározza az északi fal alapvonalát és ezzel a templom keresztirányú méretét.”
Micsoda fantasztikus tudás és tervezés!
A téli napforduló hajnalán a szentély délkeleti kerek ablakán besütő napsugarak a Madonna ölében ülő gyermek Jézust világítják meg elsőnek. A napisten feltámadásának pillanata, a boldog kor eljövetelének ígérete a kisded felragyogó arcán tükröződik.
Végül február második felében a lemenő Nap utolsó sugarai a nyitott ajtón át bejöve megmutatják, hogy a másik világból a résen át bejövő fényből az általa kifeszített térben a Világ Világossága született, aki most Ítélkező Krisztusként trónol felettünk.”
Hihetetlenül alapos bibliai és kozmikus tudás tükröződik ebből a templomi „fényjátékból”.
A nap sugarai naponta a déli verőfényben a keleti falon vágott három íves ablakocskán keresztül sorban megvilágítják a szemben lévő falra festett jelképeket és szimbolikus képeket, amelyek a nap járásának megfelelően megvilágosodó és elhalványuló, összefüggő és működő rendszert mutatnak a naptári dátumokhoz, a nap óráihoz és a vallásos értékrend elemeihez kötődve. Felidézik a múltat, megszabják a tennivalókat és előre jelzik a jövőt – irányt mutatva a mindennapokban.
Napközben tehát szépen végigjár a fény minden freskón; a Három Királyokon, Szent Györgyön és a többi ma már láthatatlanokon, kivéve egyet – a pokol természetesen mindig sötétben marad.
A veleméri freskók hosszú évszázadokon át láthatatlanok voltak, mivel fehérre meszelték a templomot a reformátusok, majd a török időkben is láthatatlanok maradtak az utókor szerencséjére.
Amikor III. Károly intézkedésére az épület újra a katolikusoké lett, a lakosság többsége kitartott a protestáns vallás mellett, és a templom hívek nélkül maradt. Külső freskói elpusztultak, csak a leírásokból tudjuk, hogyan nézhetett ki kívül. A gondozatlan épületnek hosszú évekig teteje sem volt, hatalmas csoda, hogy mégis ennyi freskó megmaradt a meszelés alatt.
A torony déli oldalán és a hozzá csatlakozó, nyugatra tekintő falfelületen egykor Szent Kristóf képe hívta templomba a híveket. Ma már csak a fej körüli dicsfény vakolatba mélyített sugarainak helye látszik a veleméri templom falában.
Elpusztult a torony alatti kapuszín Ádám-Éva jelenete s az ajtó timpanonjának Ecce Homo képe is.
A református többségű mindössze 84 fős településen a Veleméri Szentháromság Templomban évente két misét tartanak: Szentháromság vasárnapján és Szent Istvánkor. Ezeken az alkalmakon kívül csak esetenként, például esküvők alkalmával van egyházi szertartás.
Források, amelyek mindegyikét érdemes átolvasni, megnézni, mert különböző megvilágításban, értelmezésben mutatja be ugyanazt a templomot és „fényjátékot”:
- http://www.cserepmadar.hu/03/osvallasbol-orokolt-jelei-hu.htm
- http://www.omagyarelet.hu/content.php?c=8&i=1&l=0
- http://magyarbarangolo.blogspot.hu/2010/01/velemer.html
- http://www.otvenentul.hu/page.php?PageID=2837&Printable
- Kovács József és Pap Gábor: A bölcsesség házat épít magának
Nincs még hozzászólás.
Szóljon hozzá!