Remek ötlet és kiváló szervezés minden nosztalgia vonat program, amik közül most egy októberi semmeringi kirándulást ajánlok szíves figyelmébe mindenkinek.

Kora reggel a Nyugati Pályaudvarról indult az élményvonat. A 14 vagonból álló szerelvényt egy siemens által gyártott régi Taurus villanymozdony húzta. A közel ezer utas helyjeggyel utazhatott természetesen, így az egymás felé fordított négyes boxokban kellemesen telt a hosszú utazás. A mozdony után két Retro Pullmann Club kocsiban utazhattak a kényelmet még jobban szeretők. A szerelvényen egy 80-as években készült Szalon étkező kocsi, egy Retro Biszto és középen egy bulis Orfeum kocsi állt az utasok szórakoztató rendelkezésére.

A kedves hangszórós fogadtatást erdélyi ágyas áfonyapálinka és kolbászfalatkák emeli még barátságosabbá. A kedves tájékoztatás időről időre elbeszéli, merre jár a vonat, hol mit láthatnak az utasok és milyen programok várnak rájuk a vendéglátós vagonokban.

Magyarországon még Győrben és Sopronban is lehetett csatlakozni a kiránduláshoz.

Első programként egy remek angol reggelit ajánlunk a reprezentatív Szalon étkezőkocsiban, amely a nyolcvanas években az egykori NDK-ban készült, és a kormányzati vonatok részeként közlekedett, ezért több magas rangú államfő is étkezett itt. Később Párizstól Isztambulig és Velencétől Hamburgig közlekedő express járatokon szolgálta az utasok kényelmét.

Hosszú az út a végállomásig, de a szerelvény is az, így a reggeli „legyaloglását” az étkezőkocsitól a Retro Bisztróig ajánljuk. Közben egy korsó csapolt sör is lecsúszhat az Orfeumban, ahol már hangolnak délutánra a zenészek és igen jó hangulat kezd kialakulni.

A Retro Bisztróban kockás terítők mellett kávé és fánk fogyasztható.

Közben már régen átléptük a határt, amit manapság már csak onnan tudhatunk, hogy a hangosbemondóban tájékoztatnak róla.

Még 11 óra előtt Gloggnitz városnál elérjük a  világ első magashegyi vasútvonalát, melyet 1848-ban kezdtek építeni, 1854-ben adtak át és 1990-ben felkerült az UNESCO Világörökségi listára. A gyönyörű természeti panoráma mellett a vasúti pályaszakasz tereptárgyainak építészeti megoldásai gondoskodnak a lenyűgöző látványról:

  • 14 alagút,
  • 16 viadukt,
  • több mint 100 kőhíd és átjáró

illeszkedik talán a világon sehol másutt nem látott tökéletességgel a hegyvidéki tájba.

      

Semmering-hágó térségében haladó vasút igen nehéz terepviszonyokat és jelentős szintkülönbségeket győz le. A hegyvidék domborzati nehézségei miatt ez a 41 kilométer hosszú szakasz csak később került a már működő osztrák Déli Vasútvonalba, de ezzel fontos személy- és áruszállítási lehetőséget teremtett a Bécsi-medence és az ország déli területei, illetve Trieszt adria kikötő között. Ez volt Európában az első hegyi vasút.

A vasút tervezője, Carl Ritter von Ghega az akkori legújabb technológiákat használta. 1841-ben kapta a megbízást, Nagy-Britanniába és az Egyesült Államokba utazott, hogy előtanulmányokat folytasson a munkához. A fantasztikus építészeti alkotás egyik különlegessége, hogy már akkor odafigyeltek arra, hogy a pálya építésekor a támfalakat, kiszolgáló épületeket és állomásokat gyakran az alagútépítésnél keletkezett hulladék anyagból építették.

Az alagutak és viaduktok építésénél 20 000 ember dolgozott hat éven át, ami műszaki és munkaszervezési szempontból is nagy teljesítményt jelentett. A dolgozók egyharmada nő volt. Az építkezés során 89-en haltak meg munkabalesetben és több százan különböző betegségekben, például kolerában. Megnyitáskor 1854. május 16-án I. Ferenc József császár együtt utazott a vasútvonalon a tervezővel, mivel azonban ez csak egy része volt a teljes déli vasútvonalnak, ünnepélyes megnyitóra nem került sor.

      

Eleinte csak személyforgalmat bonyolítottak itt, de 1868-tól kezdve már az áruforgalomnak is megnyitották. 1959-re a vasútvonalat villamosították. A technika fejlődését bizonyítja, hogy míg 1860-ban a menetidő 2 óra 4 perc volt, ez 1938-ban 1 órára, 1990-re 42 percre rövidült.

A semmeringi vasutat már az építésekor tájépítészetnek is tekintették, vagyis arra törekedtek, hogy a technológia harmonikusan illeszkedjen a természethez.

A vasút megnyitotta az utat a semmeringi turizmushoz; számos szálloda és panzió épült abban az időben. A 20.század első harmadában a régió már a téli sportokról volt ismert.

A vasútvonal mentén számos nevezetesség található, részben az Osztrák-Magyar Monarchia idejéből, részben régebbi korokból, ezért az élményvonat több helyen megáll, és az érdeklődők leszállhatnak, majd a visszafelé jövő vonatra újra csatlakozhatnak a hazautazáshoz.

Érdemes jól átgondolni, megtervezni az egy napos kirándulást, mert az itt felsorolt kirándulási lehetőségek közül egyszerre nem mind valósítható meg.

Első lehetőség – Gloggnitz állomás

A Semmeringi Vasútvonal első megállója tehát Gloggnitz, amely a felső Schwarza-völgy fővárosa, és az ideutazónak több lehetőséget is ad a kikapcsolódásra;

A Schloss Gloggnitz, vagyis a Gloggnizti kastély a Schwarcza és a Weissenbach völgyei közti kiemelkedésen áll, minden oldalról jól látható és szép látványt nyújt. A bajor bencések alapították 1090 körül. A vár udvarán a “Havas Boldogasszony” nevet viselő (Maria Schnee Kirche) templom áll. Egységes tetőzet fedi, tornyának karcsú hagymakupolája jellegzetes Ausztriában.

Gloggnitz főterén a St. Othmar kápolna látható, melynek különlegessége a gótikus fatorony.

Lindt Csokoládégyár bemutató termében rengeteg szép csomagolású csokoládé található csokoládékóstolással, melyet nem érdemes kihagyni. S mindemellett érdemes a “selejt vagy leértékelt árukból” is vásárolni.

      

Második lehetőség – Payerbach megálló

A látnivalók ellenére Gloggniztban általában kevesen szállnak le, de a következő állomáson – Payerbach városban nagyobb volt az érdeklődés, mert többen felfedezni indultak a Semmeringi hágót egy hosszú gyalogos túra keretében. A több mint 8 km hosszú közepesen nehéz Semmering vasút kiránduló út Semmering falu pályaudvarához visz, miközben a legszebb kilátást bizotsít a világörökség részét képező Semmering vasútra.

Payerbach képeslapszerű látványt nyújt a Schwarza folyó völgyében, olyan mintha egy modellvasút pályájának egy részét látnánk. A település őrzője védővárként a Szent Jakobról elnevezett gótikus plébániatemplom, amelyet szintén a bencések alapítottak.

Érdemes megtekinteni a Történelmi Pályaudvart, amelyet eredetileg csak ideiglenesen építettek meg, de később, miután étteremmel bővült ez lett a Monarchia vasútvonal legforgalmasabb állomása. A mellette levő Múzeum Park ad helyet több Semmeringi mozdonynak.

Számtalan kisebb-nagyobb kápolna, emlékkereszt látható a városkában, amelyek történelmi zarándokutak helyszínei.

A KÜB Nosztalgia Posta szintén érdekes látnivaló, amely egyben telefonközpont is volt természetesen és eredetei berendezéseivel várja a látogatókat.

A múlt század fordulóján feltörekvő turisztikai helyszínné nőtt Payerbach, ahol különösen a nyári hónapokban rengeteg turista tartózkodott. Az ő szórakoztatásukra épült a Payerbacher Park Zenepavilon, ahol rendszeres délutáni koncerteket adtak.

      

A Schwarza viadukt a leghosszabb viadukt a Semmering vasútvonalon, és jelképe Payerbachnak. A viadukt északi részén van egy pince, amit eredetileg a híd felrobbantására szánt lőszerek tárolására alakítottak ki, mára viszont turistacélpont lett. Az egyik helyiségben a viadukt építésének történetéről vetítenek több projektorral, klasszikus és elektronikus zenei aláfestéssel, a Vinodukt nevet viselő másikban pedig a Bécs és Trieszt közötti borvidékek termékeit kínálják.

      

Harmadik lehetőség – Semmering

A továbbvonatozók délidőre már Semmering állomáson szállhatnak le az élményvonatról. Rövid emelkedős sétával könnyel elérhető Semmering központja, ahonnan kabinos felvonó visz fel Zauberberg legmagasabb pontján álló Millennium-kilátóhoz, ahonnan egészen Bécsig és Magyaror­szágig is ellátni.

A bevállalósabbak a kilátó megmászása után bérelhetnek speciális rollereket, vagy mountainbike kerékpárokat és az adrenalin növelő pályák egyikén legurulhatnak a völgybe.

      

A kényelmesebbeknek először egy panorámás ebéd ajánlott a ZauberBAR teraszán, majd több útvonal közül választva fél óra alatt gyalog is le lehet sétálni, miközben furcsa látványt nyújthatnak a síelőknek a most éppen zöld széles sípályák.

     

Negyedik lehetőség már a végállomás - Mürzzuschlag

Mürzzuschlag városáig már kevesen jutnak el vonattal, pedig ott is van látnivaló elég. Téli Sportok Múzeuma – Wintersportmuseum – eddig még sosem látott formában gazdagon mutatja be a téli sportokat minden oldalukról: a sízés több mint 5000 évvel ezelőtti kezdeteitől az Alpok első mürzzuschlagi úttörő sízőin át a gleccserekig és lavinákig, a hegyvidék magasztosságától egy 100 éves hegyi kunyhó rusztikus hangulatáig.

      

A Brahms Múzeum – Brahmsmuseum – 1884 és 1885 nyarán kilenc hónapon át adott otthont Brahmsnak, aki itt komponálta 4. e-moll op. 98 szimfóniáját, valamint harmincnál is több dalt és kórusművet. A kiállítás olyan, mint egy zenés séta mesteri komponálással. A múzeumban olyan egyedülálló eredeti tárgyak is megtekinthetők, mint például az a Streicher-zongora, amelyen Brahms az egyetlen hangfelvételén is játszott.

A Déli Vasúti Múzeum – Südbahnmuseum – 2004-ben jött létre, a Semmering vasút 150 éves jubileumának alkalmából. A közvetlenül a mürzzuschlagi vasútállomás mellett lévő régi mozdonyszerelő műhelyben hangulatos időutazásra invitál a kiállítás Bécstől Mürzzuschlagon át Triestig. Különleges látnivaló a régi pályaudvari csarnok és a K.u.K. büfékocsi.

Tele élményekkel és kissé fáradtan  várakozik közel ezer ember öt órakor a visszafelé induló Élményvonatra. Miután mindenki elfoglalta régi helyét, megindul újra a vándorlás a vonatot; ki-ki megtalálhatja ízlésének, hangulatának legmegfelelőbb helyet. Sokan meguzsonnázva elszunyókálnak, mások vacsorázni indulnak a már jól ismert étkező szalonkocsiba, ahol gulyáslevest, óriás Bécsi szeletet vagy különleges tésztákat tálalnak fel. időnként várakozni kell valamennyit a viszonylag kicsi befogadóképesség és a nagy érdeklődés miatt.

   

Mások mulatozásba kezdenek az Orfeum kocsiban, ahol rock-and-roll élőzene szórakoztatja az utasokat csapolt sörök kíséretében. De még mielőtt elkezdődik a ritmus kavalkád, kisorsolásra kerül az idefelé kitöltött utazási totó, amiben a Semmeringi Vasút és a Nosztalgia vonat érdekes tudnivalóiról kérdezősködtek a szervezők. A főnyeremény természetesen egy következő utazás, de vannak apróbb ajándékok is.

A Retró Bisztró is nyitva áll, de most a mozdony elejére került – így lesznek az utolsókból elsők.

Az Élményvonat szerelvénye este tíz után érkezik vissza a Nyugati pályaudvarra, ahonnan élményekkel teli, fáradtan indulhatnak hazafelé az utasok.

Menetrend (Tervezet)

Budapest – Győr – Sopron – Semmering – Mürzzuschlag

Indulás:   06:30  Budapest Nyugati pályaudvar
Indulás:   07:05 Budapest Kelenföld
Indulás:   07:09 Budaörs
Indulás:   08:25 Győr
Indulás:   09:45 Sopron
Érkezés:  10:55 Gloggnitz
Érkezés:  11:05 Payerbach – Reichenau
Érkezés:  11:42 Semmering
Érkezés:  11:56  Mürzzuschlag

Mürzzuschlag – Semmering – Sopron – Győr – Budapest

Indulás:  17:00  Mürzzuschlag
Indulás:  17:15 Semmering
Indulás:  17:44 Payerbach – Reichenau
Indulás:  17:54 Gloggnitz
Érkezés: 19:04 Sopron
Érkezés: 20:34 Győr
Érkezés: 21:55  Budaörs
Érkezés: 21:59  Budapest Kelenföld
Érkezés: 22:43  Budapest Nyugati pályaudvar

A részvételi díj magában foglalta:

  • menettérti jegyet oda-vissza,
  • névre szóló helybiztosítást,
  • idegenvezetést és túravezetést igény és érdeklődés szerint,
  • odafelé játszóházat a gyermekeknek,
  • oda úton welcome áfonya pálinkát és reggeli üdvözlő kolbászfalatkákat,
  • visszaúton apró meglepetéseket – Utas csoki,
  • 13+1 totó értékes nyereményekkel,
  • hazafelé vezető úton zenés produkciót a Pedrofon Rock and Roll együttes  előadásában az Orfeum kocsiban.

Forrás:

 

Tetszett a cikk, feliratkozom hasonló témájú hírlevelekre!